Användnings- och leveransvillkor
ENERGIAJURISTI.FI
(gäller från och med 1.8.2024)
Energiajuristi.fi är en webbplats och webbutik som förvaltas av Skyline Legal Oy. Syftet med Energiajuristi-webbplatsen är att erbjuda juridiska eller andra konsulttjänster samt relaterat material och programvara som uppdrag via kontaktförfrågningar eller webbutiken till företag ("tjänsterna").
Den tekniska driften av användningsvillkoren ansvaras av:
Skyline Legal Oy ("tjänsteleverantören")
FO-nummer 3346303-6
info@skylinelegal.fi
tel. 040 705 9377
1. Användning och beställning av tjänster
Tjänsterna får endast användas enligt dessa användnings- och leveransvillkor ("villkoren"). Bekanta dig noggrant med dessa villkor innan du använder tjänsterna.
Genom att beställa en tjänst godkänner beställaren ("beställaren") de aktuella användnings- och leveransvillkoren och förbinder sig att följa dem. Tjänsterna kan beställas i webbutiken genom att lägga dem i kundvagnen och bekräfta beställningen. En beställning som godkänts av beställaren och bekräftats separat av tjänsteleverantören är, med undantag för vad som sägs senare om ångerrätt, bindande och utgör ett avtal mellan tjänsteleverantören och beställaren enligt dessa villkor.
Obligatoriska uppgifter vid beställning är företagets namn, FO-nummer, adress, postnummer och ort, telefonnummer och e-postadress.
Beställaren kan lägga en beställning, ställa frågor om tjänsterna eller rapportera eventuella fel genom att kontakta tjänsteleverantören på info@skylinelegal.fi.
Uppgifter om beställaren sparas i tjänsteleverantörens personregister. Du kan läsa mer om hur personuppgifter behandlas på våra sidor om dataskydd.
Om en annan aktör än Skyline Legal Oy anges som tjänsteleverantör, uppstår avtalsförhållandet direkt mellan beställaren och den aktören. Då kan den aktörens egna villkor tillämpas på tjänsten. Om inga andra villkor har angivits, gäller de principer som framgår av dessa villkor.
2. Ikraftträdande och fortsättning av uppdraget
Ett bindande avtal via webbutiken uppstår först när tjänsteleverantören har skickat en bekräftelse. Tjänsteleverantören har rätt att kontrollera beställningsuppgifterna och begära ytterligare information innan bekräftelsen skickas. Tjänster beställda via webbutiken kan avbeställas fram till att bekräftelsen har mottagits. När bekräftelsen har skickats kan beställningen inte längre annulleras, om inte annat särskilt avtalas mellan parterna.
Dessa villkor gäller även för juridiska eller andra konsulttjänster som tjänsteleverantören senare erbjuder samma kund via separata uppdrag, oavsett om dessa inte beställs via webbutiken. Tjänsterna kan inkludera in-house juridik eller andra tjänster, material eller produkter. Målet är att uppnå ett samarbete som på lång sikt minskar juridiska risker och förbättrar kundens lönsamhet. Tjänsteleverantören gör inga kommersiella beslut, exempelvis om prissättning – detta ansvar ligger hos kunden. Tjänsteleverantören kan använda tredje parter i utförandet av tjänsten.
Tjänsteleverantören måste alltid godkänna ett uppdrag innan det inleds och har rätt att avböja det. Tjänsteleverantören kan också avböja att fortsätta ett uppdrag vid giltiga skäl, till exempel om kunden handlar i strid med lag eller om felaktiga uppgifter lämnats. Uppdraget kan även avbrytas eller hävas vid betalningsförseningar eller jäv.
Kunden har tagit del av dessa leveransvillkor innan uppdraget påbörjats och godkänner dem.
3. Pris och beställning
Egenskaper och priser för webbutikens produkter anges i respektive produktbeskrivning. Den summa som ska betalas bestäms enligt priset vid beställningstillfället. Separata överenskomna åtgärder debiteras per timme och ingår inte i det totalpris som visas i webbutiken.
Tjänsterna faktureras elektroniskt varje månad. Tjänsteleverantören har rätt att fakturera i förskott. Betalningsvillkoret är 14 dagar netto. Försenad betalning medför dröjsmålsränta enligt räntelagen. Priserna anges exklusive moms som tillkommer enligt gällande skattesats.
Kunden ska uppge faktureringsuppgifter innan uppdraget inleds, om dessa inte finns att tillgå från offentliga källor. Alla ändringar i uppdraget avtalas skriftligen. Priser förhandlas separat per kund och uppdrag och bekräftas i prislistan eller på annat sätt skriftligt. Minsta debitering för ett uppdrag är 1 timme, därefter i intervaller om 15 minuter.
Resekostnader faktureras per timme och inkluderar även lokala resor inom huvudstadsregionen. Tjänsteleverantören kan dessutom debitera nödvändiga kostnader för att utföra tjänsten, såsom övriga resekostnader, utlåtandekostnader, myndighetsavgifter och kostnader för elektronisk signering. Om inget annat avtalats är timpriset 480 euro (exkl. moms).
Om tjänster eller produkter prissätts med fast pris eller paketpris, ska alla delar av uppdraget kunna utföras inom två (2) månader från uppstart.
Delvisa avbeställningar från kunden påverkar inte totalpriset. I offert anges ett maxantal timmar, varvid överskjutande tid faktureras per timme. Om inget annat anges beräknas maxantalet timmar i ett fastprisuppdrag genom att dividera priset (exkl. moms) med 350 euro (exkl. moms).
4. Ansvarsbegränsning och försäkring
Tjänsteleverantörens ansvar begränsas till direkta skador och faktureringen av det aktuella uppdraget, dock högst till 50 000 euro.
Om kunden upptäcker brister i tjänsten ska detta anmälas till tjänsteleverantören inom två (2) veckor från leverans, eller senast inom tre (3) månader från åtgärd. Tjänsteleverantören ansvarar inte för skada som inte reklamerats i tid. Tjänsteleverantören har en ansvarsförsäkring i enlighet med sin verksamhet.
Tjänsterna produceras baserat på kundens underlag. Beställaren ska efter leverans gå igenom tjänsten och kontrollera att den motsvarar den önskade slutprodukten i innehåll och kvalitet. Mindre och rimliga ändringar ingår i priset. Större ändringar faktureras enligt överenskommen eller gällande timtaxa.
5. Sekretess och immateriella rättigheter
Parterna är medvetna om att konfidentiell information kan delas i samband med tjänsterna. Parterna förbinder sig att respektera varandras affärs- och yrkeshemligheter och får inte utan medgivande utnyttja eller vidarebefordra dessa. Sekretessförbindelsen gäller i fem (5) år från det att informationen lämnats.
Tjänsteleverantören äger alla immateriella och andra rättigheter till allt material i tjänsterna (t.ex. texter, bilder, videor, logotyper, varumärken, källkoder och programvara). Genom uppdraget överlåts inga immateriella rättigheter mellan parterna, om inte särskilt avtalas. Om beställaren beviljas användningsrätt till materialet, gäller den först när kunden har betalat hela priset eller enligt överenskomna delbetalningar. Permanent användningsrätt till material beviljas först efter full betalning.
Parterna får använda varandra som referens, även trots sekretessförbindelsen.
6. Giltighet och upphörande
Ett uppdrag anses vara slutfört när det beställda resultatet har levererats helt eller tillräckligt enligt kundens uppfattning, eller när ärendet på annat sätt kan anses vara avslutat. Om ingen kontakt skett på 30 dagar och inget annat tyder på att uppdraget fortsätter, anses det avslutat. Utfört arbete kan faktureras.
Båda parter kan när som helst säga upp avtalsförhållandet via e-post eller annan skriftlig kommunikation. Då upphör uppdragsförhållandet för nya uppdrag omedelbart eller enligt överenskommet datum. Pågående uppdrag slutförs om inget annat avtalats.
Vid upphörande har tjänsteleverantören rätt till ersättning för utfört arbete. Ingen av parterna har rätt till ersättning på grund av att uppdragsförhållandet avslutas.
7. Överlåtelse
Tjänsteleverantören kan överlåta rättigheter och skyldigheter enligt tjänsten eller dessa villkor till andra bolag inom samma koncern eller till tredje parter, exempelvis i samband med företagsförvärv.
8. Ändring av användingsvillkor
Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att när som helst ändra användningsvillkoren, tjänsternas innehåll eller tillgänglighet eller material som producerats i samband med tjänsten.
Ändringar i villkoren träder i kraft två veckor efter att de nya villkoren publicerats eller på annat sätt meddelats i samband med tjänsten eller på tjänsteleverantörens webbplats.
9. Tillämplig lag
Eventuella tvister om tillämpningen av dessa villkor eller användningen av tjänsterna regleras enligt finsk lag, exklusive dess lagvalsregler.
Tvister som rör uppdragsförhållandet ska i första hand lösas genom förhandling. Om en överenskommelse inte nås kan ärendet prövas av Östra Nylands tingsrätt. Parterna godkänner att de själva ansvarar för sina rättegångskostnader till den del de överstiger 10 000 euro och godkänner tingsrättens beslut utan att söka ändring.
Vid oklarheter är den finskspråkiga versionen avgörande.